Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Polecane

Temida Stankiewicz-Podhorecka - Piękno i duchowość

"Lustro" w reż. Leszka Mądzika, Scena Plastyczna KUL na festiwalu Królewskie Arkady Sztuki w Warszawie. Pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.
 
Trwa festiwal Królewskie Arkady Sztuki zorganizowany przez Zamek Królewski w Warszawie w Arkadach Kubickiego. To już dziewiąta edycja festiwalu. W repertuarze spektakle teatralne (w tym najwięcej dla dzieci), muzyka współczesna i klasyczna, m.in. Chopin, Paderewski, Mozart, Debussy, Szymanowski. Wykonania orkiestrowe i recitale. Różnorodność form artystycznych, gatunkowych przynależnych sztuce teatru i muzyce. Wstęp wolny na wszystkie pozycje zamieszczone w repertuarze festiwalu.
 
Szeroko prezentowany jest teatr. Z pewnością do najważniejszych wydarzeń należy spektakl Leszka Mądzika "Lustro" przedstawiony przez Scenę Plastyczną KUL. Warto dodać, iż założony w 1969 roku przez Leszka Mądzika autorski teatr na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w przyszłym roku będzie obchodził swoje 50. urodziny. To niebywały jubileusz. Wyjątkowy jak na tego typu wierność prezentowanym wartościom i przesłaniom płynącym ze spektakli oraz wierność założonej już u samych początków estetyce. Estetyce niełatwej, bo spektakle Leszka Mądzika najkrócej można określić jako "myślenie obrazami", jest to bowiem teatr bezsłowny, w którym materia artystyczna została zredukowana do obrazu i dźwięku. Owa "redukcja" jednak nic nie ujęła z przekazu artystyczno-myślowego, ale przeciwnie: wzbogaciła ów przekaz, włączając weń wymóg intelektualny ze strony publiczności.

W spektaklu "Lustro" wyjątkowo pojawia się na krótko słowo mówione (z nagrania). To fragment utworu Brunona Schulza "Samotność", które z offu (nagranie) czyta Jerzy Radziwiłowicz. Przedstawienie bowiem w dość daleki sposób nawiązuje do przeżyć wewnętrznych Brunona Schulza, a właściwie nie konkretnie jego, lecz pewnej przestrzeni duchowo-emocjonalnej, wrażliwej, poddającej się lękom, obsesjom, zagubieniu w świecie wypełnionym agresją, złem, przemocą. Ucieczką od lęków stają się marzenia, niekiedy obsesyjnie powracające niczym pokusa.

W przedstawieniu Leszka Mądzika wyraźnie widać inspirację motywem starobiblijnej opowieści zawartej w Księdze Daniela o wiernej Zuzannie i starcach, sędziach przeniewierczych. Piękny estetycznie obraz, nasycony malarskością wywiedzioną z twórczości holenderskich malarzy siedemnastowiecznych, wzbogacony delikatnością gestu, ruchu i głęboką, piękną muzyką Piotra Klimka, jest opowieścią o człowieku i jego losie, niejednokrotnie poddanym rozmaitym pokusom, o człowieku w jego wędrówce przez życie. Właściwie każdy spektakl Leszka Mądzika podejmuje temat człowieczego losu w jego chrześcijańskiej interpretacji. Gdy prześledzimy twórczość tego artysty, zauważymy, że prócz oryginalnej, wyjątkowej i bardzo pięknej formy estetycznej silnie zharmonizowanej z gestem i dźwiękiem człowiek ukazywany jest na poziomie transcendentalnym. W bezpośredniej perspektywie zazwyczaj prezentowana jest jakaś bardziej lub mniej skonkretyzowana fabuła (nie w znaczeniu dosłownie pojętej narracji fabularnej) lub tylko motyw, ale w uniwersalnym przesłaniu spektakli rzecz może tyczyć każdego z nas.

Tak jest i w "Lustrze", o którym sam twórca powiada, iż jest to więcej niż tylko odbicie. Lustro w ujęciu Mądzika to bardziej potrzeba zajrzenia do wnętrza, w sferę emocji. I gdy pojawia się dyskretne, delikatne półświatło powoli wyławiające z cienia postaci i przedmioty, nadaje przedstawieniu dodatkową wartość znaczeniową i artystyczną. Kreśli niezwykle sugestywną metaforyczność obrazów, które wraz z muzyką oraz powolnością ruchu, dozowane odpowiednio półświatłami, tworzą rytm przedstawienia.
 
Tak jest w warstwie budowania spektakli środkami artystycznymi. Natomiast jeśli chodzi o zawartość myślową autorskiego teatru Mądzika, to w wielu przedstawieniach artysty można zauważyć tropy zainteresowań twórczych. To m.in. w dużej mierze fascynacja przemyśleniami św. Jana od Krzyża, a także św. Teresy z Ávila. Wierność swojemu światopoglądowi wyznacza u Mądzika kierunek artystyczny i przesłanie jego spektakli. Toteż Scena Plastyczna KUL, prowadzona od pół wieku przez jej założyciela, pokazuje, jak ważna jest sfera duchowa w tworzeniu teatru. Mówi, że bez duchowości nie ma rozwoju artystycznego.

A ponieważ spektakl - jak zawsze u Mądzika - odbywa się w ciemnościach spowijających widownię, to pozwala widzowi skupić się i doświadczyć samotności na tyle, by w głębi własnej wrażliwości i przestrzeni duchowej zastanowić się nad swoim życiem, nad własną kondycją duchową i celem, do którego podążamy u końca drogi.

"Lustro" reż. i scenog. Leszek Mądzik, muz. Piotr Klimek, Scena Plastyczna KUL, pokaz w ramach festiwalu Królewskie Arkady Sztuki 2018 r., Warszawa.»

"Piękno i duchowość"
Temida Stankiewicz-Podhorecka
Nasz Dziennik nr 196/25-26 sierpnia 2018
25-08-2018       
       
e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego     

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/262948,druk.html

Copyright © 2017. All Rights Reserved.