Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Komunikaty i informacje

Fake news i dziennikarstwo w Domu Arcybiskupów Warszawskich

Na spotkaniu dziennikarskim w Domu Arcybiskupów Warszawskich padły mocne słowa na temat prawdy i kłamstwa w mediach. Wyraźnie określił to kard. Kazimierz Nycz, że dziennikarz zgadzając się na  język „hejtu” i „fake newsa”, pozbawia się wiarygodności.

Wprawdzie prof. Jerzy Bralczyk słusznie wskazywał, że „fake newsy, lajki i hejty” stanowią dziś nową formę komunikacji, jednak szedł za daleko w swym dowodzeniu, że ich stosowanie jest uzasadnione w sensie formy przekazu informacji.

Nie może być bowiem zgody na przekaz fałszywy i tendencyjny. Stąd na spotkaniu mocno też wybrzmiała myśl, że praca dziennikarza jest misją i powołaniem, a w przekazie mediów najważniejsza jest prawda. Zwraca zresztą na to uwagę również papież Franciszek w tegorocznym orędziu na Dzień Środków Społecznego Przekazu, które jest zatytułowane: „Prawda was wyzwoli (J 8, 32). Fake news a dziennikarstwo pokoju”.

Aż się prosi, by powrócić w tym kontekście do prezydenta USA Donalda Trumpa i przyznanych przez niego nagród dla mediów w kategorii „fake news”, czyli celowo podanej nieprawdziwej informacji w celu wprowadzenia odbiorcy w błąd. Być może tego typu „nagrody” zmuszą do jakiejś refleksji stosujących tego typu nową formę komunikacji.

I jeszcze jedno na koniec: nie dziwi, że wśród mediów, które w ostatnim roku zasłynęli z fake newsów, został wymieniony „Newsweek”. Prezydent USA miał na myśli jego wydanie anglojęzyczne, ale wersja polska tego tygodnika nie odstępuje od tego niechlubnego poziomu, o czym świadczą głośne ostatnio świadome „wpadki” tego pisma. Sama tego doświadczyłam, kiedy w kwietniu 2017 roku na okładce „Newsweeka” znalazła się okładka mojej książki „Rodzice prezydenta”, a artykuł w środku prezentował całkowicie odwrócony, przeinaczony, fałszywy wizerunek państwa Dudów - rodziców prezydenta. Klasyczny przykład stosowania „fake newsów” !

autor: Milena Kindziuk

za: https://wpolityce.pl

Copyright © 2017. All Rights Reserved.