Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Materiały nadesłane

Temida Stankiewicz-Podhorecka: 19. Festiwal Ogrody Muzyczne, Warszawa 2019

Ten festiwal ma już swoje stałe miejsce w letnim kalendarzu kulturalnym Warszawy i ma też swoją stałą publiczność, której trzon stanowią głównie ludzie w średnim i starszym wieku. Choć nie tylko. W programie: opera, balet, filmy muzyczne i koncerty na żywo.

Opery, balety, stradivarius

Już po raz dziewiętnasty dziedziniec Zamku Królewskiego w Warszawie przez cały lipiec niemal codziennie gromadził nie tylko warszawian, ale i turystów przebywających w tym czasie w stolicy. A to z tego powodu, że tu, pod rozstawionym wielkim białym namiotem - zwanym pawilonem koncertowym - jak co roku miał miejsce Festiwal Ogrody Muzyczne, prezentujący retransmisje dzieł operowych i baletowych, m.in. z Metropolitan Opera w Nowym Jorku czy Teatru Bolszoj w Moskwie - pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.
 
«Można powiedzieć, że to dwa główne filary Ogrodów Muzycznych, konkurujące ze sobą. Metropolitan to przedstawienia operowe, zaś Bolszoj - spektakle baletowe.

Ten festiwal ma już swoje stałe miejsce w letnim kalendarzu kulturalnym Warszawy i ma też swoją stałą publiczność, której trzon stanowią głównie ludzie w średnim i starszym wieku. Choć nie tylko. W programie: opera, balet, filmy muzyczne i koncerty na żywo. W tym roku dodatkową atrakcją były prawdziwe skrzypce z 1685 roku zrobione przez Antonio Stradivariusa, na których gra znakomity polski skrzypek - Janusz Wawrowski. To pierwszy stradivarius zakupiony w Polsce powojennej. Dźwięk tego instrumentu jest rzeczywiście wyjątkowy i nie do zapomnienia.
Obecne na festiwalu pozycje prezentują wysoki poziom artystyczny, zarówno pod względem inscenizacji, jak i wykonawstwa. Program głównie zasadza się na klasyce gatunku, czy to operowego, czy baletowego, czy muzycznego.
 
Klasyka na scenie

Znakomita opera Giuseppe Verdiego "Aida" w nagraniu z Metropolitan Opera, z Anną Netrebko w roli tytułowej, stanowiła prawdziwą gratkę dla publiczności. Znakomite głosy, przy tym scenografia utrzymana w klimacie tematu dzieła, kostiumy z epoki, interpretacja i sposób inscenizacji opery - wszystko zrealizowane z wielką dbałością o każdy szczegół. A już doskonała, pomysłowa i zabawna inscenizacja opery Gioacchino Rossiniego "Włoszka w Algierze" z wybitną śpiewaczką Cecilią Bartoli (nagranie przedstawienia z festiwalu w Salzburgu) dosłownie porwała całą widownię. Prócz pięknej muzyki i doskonałego wykonawstwa śpiewacy wykazali się znakomitym rzemiosłem aktorskim. Ta opera buffa była jednym z faworytów do Złotej Konewki, czyli nagrody publiczności. Ale wygrał film "Amore - hołd miłości". To nagranie wspaniałego, uroczego koncertu André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa, jaki odbył się Maastricht w 2018 roku.

Do Złotej Konewki aspirowało więcej pozycji, także filmowe przedstawienia baletowe, jak choćby "Sylfida". Publiczność obejrzała nagranie spektaklu z Teatru Bolszoj. To klasyka baletu romantycznego. I w takim klasyczno-romantycznym duchu zrealizował "Sylfidę" duński choreograf Johan Kobborg. Partię tytułowej Sylfidy doskonale zatańczyła pierwsza solistka Teatru Bolszoj, Anastazja Staszkiewicz, podobnie jak rolę zakochanego w niej Jamesa świetnie wykonał Siemion Czudin. O nagrodę publiczności śmiało też mógł się ubiegać film baletowy "Niżyński" (nagranie przedstawienia z Hamburga) w doskonałej choreografii Johna Neumeiera. Balety te pokazały mistrzostwo techniki połączone z przepiękną estetyką wizualną i - co ważne - u podstaw każdego z tych spektakli jest wykorzystana technika baletu klasycznego.

Właściwie prawie wszystkie pozycje w repertuarze Ogrodów były godne polecenia. Piszę "prawie", bo jednak mam uwagi co do dwóch, których obecność w programie festiwalu budzi moje zdziwienie i brak akceptacji. Chodzi o filmową wersję musicalu "Rent" z 2005 roku z wątkami homoseksualnymi, AIDS itp. Dziś w Polsce ten musical można odbierać jako ukłon w stronę rozmaitych dewiacyjnych środowisk, głównie LGBT. Druga pozycja repertuarowa, która jest dla mnie nie do przyjęcia ze względu na formę inscenizacyjną, to kantata sceniczna "Carmina burana". Te dwa niepotrzebne tytuły kładą się cieniem na festiwalu cieszącym się - jak dotąd - zaufaniem publiczności.
---
19. Festiwal Ogrody Muzyczne, Warszawa 2019»
"Opery, balety, stradivarius"
Temida Stankiewicz-Podhorecka
Nasz Dziennik nr 179/3-4.08
03-08-2019       
       
e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego     

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/278528,druk.html

Copyright © 2017. All Rights Reserved.