Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Publikacje członków OŁ KSD

Janusz Janyst - Jubileuszowy festiwal w katedrze

Bez przesady można stwierdzić, że odbywające się w Archikatedrze Łódzkiej od 2006 roku dwa razy w trakcie każdego sezonu artystycznego – wiosną i jesienią - Dni Muzyki Organowej i Kameralnej są imprezą cenioną przez melomanów. W październiku ten współorganizowany przez Fundację Carpe Diem festiwal miał swą piętnastą, a więc jubileuszową edycję. Jak zwykle, kierownictwo organizacyjne sprawowała Joanna Przybył, zaś artystyczne - Jakub Garbacz, pierwszy organista katedralny.

Inaugurację jubileuszowych, jesiennych „Dni” stanowił recital związanego z Krakowem i Warszawą organisty, Józefa Serafina. W Fantazji i fudze g-moll BWV 542 oraz trzech preludiach chorałowych Bacha zaimponował on precyzją i przejrzystością w realizacji polifonii. W miniaturach Alaina i Poemacie „Orfeusz” Liszta podobać się mogło zróżnicowanie kolorystyczne. Z kolei Apparition de l’Eglise éternelle Messiaena odznaczało się nastrojem mistycznym. Najwięcej dramatyzmu zawarł Serafin w Improwizacji Tournemira’a na temat Te Deum.

Kolejny wieczór też był solowym popisem wirtuoza organów. Reprezentujący Częstochowę Jan Mroczek nastawił się głównie na oddziaływanie „symfonicznymi” brzmieniami instrumentu. Było to szczególnie wyraźne w Allegro maestoso z III Symfonii fis-moll Vierna i Symphonie-Passion Dupré’a. Niebanalną rejestracją odznaczały się utwory Guillou’a, de Grigny’ego oraz Francka. Niezawodność techniczna cechowała m.in. interpretację Bachowskiej Fantazji c-moll BWV 562.

Następny, kameralny koncert wypełnili goście z Włoch. Organista Michele Croese błyskotliwie wykonał motoryczne Concerto III delle Stravaganze Vivaldiego oraz, silnie akcentując kontrasty, Sinfonię Morandiego. Izabela Szlachetko, która zgodnie z informacją na afiszu i zapowiedziami konferansjerskimi, miała grać na trąbce, w istocie koncertowała na flügelhornie. Wraz z akompaniującym jej Croese’m (prywatnie: mężem) zaprezentowała najpierw transkrypcje trzech chorałów Bacha a potem dwie fantazje Arbana na tematy z oper Verdiego (Trubadura a następnie Don Carlosa). Pięknie kształtowała frazę, natomiast pewien niedosyt sprawił dobór utworów niedających raczej okazji do popisu czysto technicznego, wirtuozowskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpiła, założona latem bieżącego roku i pracująca pod dyrekcją Grzegorza Wierusa, Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”, skupiająca uczniów kilku szkół muzycznych. Młodzi instrumentaliści dzielnie spisali się w obu przewidzianych w programie, a dynamicznie prowadzonych przez dyrygenta, kompozycjach: zarówno w Koncercie d-moll BWV 1043 Bacha na dwoje skrzypiec (solistkami sprawnie realizującymi swe partie były należące do zespołu Karolina Urbaniak i Magdalena Ziarkowska), jak i w Symfonii g-moll KV 550 Mozarta.

Janusz Janyst


Copyright © 2017. All Rights Reserved.