Biblioteka

Krystyna Czuba: Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej

Krystyna Czuba: Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej



-Dziennikarstwo to trudna służba. Służba bycia świadkiem prawdy, dobra i piękna. Służba bycia do dyspozycji innych. Służba, w której człowiek nierzadko naraża swoje dobre imię, a niekiedy własne życie, będąc „na informacyjnym froncie” - napisała Krystyna Czuba w swojej książce „Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej”.

ksiazka_czubaProblem etyki w dziennikarstwie

„Problem etyki dziennikarskiej staje się dziś potrzebą szczególną i naglącą” – w ten sposób zaczyna się najnowsza pozycja Wydawnicza Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej. Jest to książka prof. Krystyny Czuby „Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej”. Jak ważne i aktualne są słowa otwierające książkę, powinni wiedzieć wszyscy tworzący mass-media i korzystający z nich. Czy tak jest istotnie?

Krystyna Czuba w książce „Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej” podejmuje temat moralności, gdyż jak zauważa, nie wszyscy dziennikarze widzą zagrożenia w niewłaściwym przekazie informacji, a i ze strony odbiorców nie ma pełnej świadomości o naruszaniu fundamentalnych podstaw etyki informacyjnej. „Dziennikarstwo to trudna służba. Służba bycia świadkiem prawdy, dobra i piękna. Służba bycia do dyspozycji innych. Służba, w której człowiek nierzadko naraża swoje dobre imię, a niekiedy własne życie, będąc „na informacyjnym froncie” – pisze autorka. Z kolei jeden z recenzentów książki, ks. prof. Henryk Skorowski zaznacza, że zawód dziennikarza należy do zawodów obdarzonych mianem społecznego zaufania. Wymaga przygotowania intelektualnego, ale także i moralnej odpowiedzialności. Podstawy etyki dziennikarskiej zostały przedstawione z pozycji nauczania Kościoła katolickiego. Kanwą nauczania jest etyka klasyczna oparta o wartości prawdy, dobra i piękna.

Autorka podejmuje ważne i trudne zagadnienia dotyczące pracy dziennikarza jak etyczno-moralne podstawy etosu zawodowego czy relacje panujące w redakcji między kierownictwem a podwładnymi. Jeden z rozdziałów poświęca postawie dziennikarza wobec reklamy w aspekcie dziennikarskiej odpowiedzialności. – Problemy związane z etyką dziennikarską należy zobaczyć nie tylko w aspekcie aktywności zawodowej dziennikarza, ale w kontekście całości życia społecznego, a więc w powiązaniu ze złożoną siecią relacji, w jakich przyszło mu żyć i pracować. Powołanie dziennikarskie nie może być więc widziane w odniesieniu do własnego zawodu, ani nawet do grupy zawodowej, ale winno być rozpatrywane na tle całej koncepcji życia społecznego - podkreśla w swojej książce prof. Czuba.

Dla uzmysłowienia sobie tej wielkiej odpowiedzialności pracowników mediów książka „Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej” winna być lekturą obowiązkową każdego dziennikarza pragnącego rzetelnie wypełniać swoją misję. Powinni się nią także zainteresować wszyscy odbiorcy środków społecznego komunikowania, by nie ulegać manipulacji mass-mediów.

Katarzyna Cegielska

 

Książka jest dostępna w Fundacji „Nasza Przyszłość”
Ul. Klasztorna 16
78-400 Szczecinek
Tel. 094/373-11-60, 373-11-61
www.fnp.pl, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.