Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Publikacje członków OŁ KSD

Grzegorz B. Bednarek - Wspomnienie ks. Ignacego Skorupki. Bohater Bitwy Warszawskiej 1920 roku / cz.3/ Cud na Wisłą

Bitwa  Warszawska, w której zginął ks. Ignacy Skorupka oprócz wymiaru militarnego i strategicznego wojsk polskich miała także chrześcijański wymiar religijny, co jednak jest często pomijane w opracowaniach na temat tego wielkiego  wydarzenia   historycznego. 

  Odbyła  się bowiem w dniu  15 sierpnia  w  dzień   Wniebowzięcia  Najświętszej Marii Panny, a poprzedziło ją  objawienie Bogurodzicy na nocnym niebie, które widzieli w okolicach Wólki Radzymińskiej i Ossowa zarówno żołnierze polscy, jak też setki rosyjskich skomunizowanych bolszewików, którzy później już w polskiej niewoli opowiadali o tym wydarzeniu.

Przez dziesiątki powojennych lat w czasach rządów dyktatury  marksistowskiej  w  Polsce, pomiędzy rokiem 1944 a 1989, zarówno same okoliczności  bitwy, maryjne objawienie jakie miało miejsce w noc bitewną, jak też postać kapitana ks. Ignacego skorupki jak i Stefana Pogonowskiego były konsekwentnie eliminowane   przez    komunistyczną    propagandę peerelu z historycznych podręczników i świadomości Polaków. Dopiero  po  odejściu  od  władzy  reżimu  komunistycznego w Polsce tematyka wojny polsko-bolszewickiej   z   roku    1920  zaczęła  być    przypominana, a postacie takie jak ks. Ignacy Skorupka, czy właśnie kapitan Stefan Pogonowski  stały się bardziej znane.

Pierwszym,  który opisał  mistyczne okoliczności tej krwawej batalii był o. Józef Maria Bartnik, współczesny  jezuita, który w swej pracy duchowej i intelektualnej zajmował się maryjnymi objawieniami, które były zapowiedzą wielkich wydarzeń w historii Polski oznaczających wyjątkową  Opatrzność  Bożą  dla   naszego narodu  i   kraju.  Oto słowa o. Bartnika: „ Matka Łaskawa pojawia się na niebie przed świtem, monumentalna postać wypełniająca swoją  osobą  całe ciemne  jeszcze niebo ukazuje się odziana w szeroki rozwiany    płaszcz,     którym  osłania     stolicę.    Zjawia się w otoczeniu husarii, polskiego zwycięskiego wojska, które pod Wiedniem z  hasłem  „w imię Maryi” rozegnało pogańskie watahy. Matka Boża trzyma w swych dłoniach jakby tarcze, którymi osłania miasto jej opiece powierzone „

Według licznych świadków tego Objawienia  miało ono miejsce w okolicach właśnie Wólki Radzymińskiej, gdzie zginął  porucznik Pogonowski i wielu jego innych towarzyszy broni. W pobliżu pod Ossowem zginął również ks. Ignacy Skorupka, ochotnik i kapelan wojsk polskich.

Najpełniejszy  i  najbardziej  plastyczny wizerunek tego historycznego wydarzenia oddał w swym batalistycznym, malarskim arcydziele Jerzy Kossak malując na płótnie w roku, 1930 w konwencji najwspanialszego polskiego malarstwa patriotycznego,  zarówno artystyczną wizję Objawienia, jak też  symboliczną  interpretację bitwy pod Radzyminem.

Dziś w zalewie pseudoartystycznej tandety nazywanej malarstwem nowoczesnym obraz ten jawi się jako genialne wizjonerskie arcydzieło artystyczne swojego czasu, zarówno pod względem warsztatowym, jak też intelektualno symbolicznym przekazem polskich i chrześcijańskich wartości, których Polska jako kraj katolicki nazywany jest w Europie już od średniowiecza  symbolicznym” przedmurzem europejskiego chrześcijaństwa”. Na obrazie Jerzego Kossaka w naturalistycznej formie artysta przedstawił przepiękne perspektywy powietrzne ukazujące ekspresjonistyczny dramat pola bitewnego, z wizjonerską wręcz symboliką przekazu, kolorystyką i przekazem duchowym ukazującym walkę europejskiego chrześcijaństwa z azjatyckim pogaństwem.       

Tekst powstał w ramach  współpracy autora - członka OŁ KSD na zasadzie wolontariatu  
Opracowanie, tekst G.B. Bednarek,  copyright 2017

Wszelkie prawa autorskie i wydawnicze zastrzeżone. Wszelkiego rodzaju reprodukowanie tekstów i zdjęć oraz tytułu serii bez pisemnej zgody autora i wydawcy jest traktowane jako naruszenie praw autorskich łącznie z konsekwencjami prawnymi przewidzianymi w  Ustawie  o    prawie   autorskim i prawach pokrewnych / Dz. U. nr 24 z 23.02. 1994 r. poz.8/
                               

Copyright © 2017. All Rights Reserved.