Publikacje członków OŁ KSD
Ks. dr Waldemar Kulbat - Państwo świeckie czy neutralne?
Świeckość czy bezstronność?
Postulat świeckości, zdaniem środowisk lewackich, jest naruszany przez obecność katechezy w szkole, działalność kapelanów w pewnych instytucjach, np. w szpitalach, obecność krzyża w budynkach publicznych oraz możliwość finansowania niektórych potrzeb Kościoła z budżetu państwa. W tym miejscu warto zauważyć, że w świetle naszej Konstytucji stan prawny relacji państwa i Kościoła nie określa termin „świeckość” państwa ale „bezstronność”: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych , światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę wyrażania ich w życiu publicznym”/art. 25 ust.2 Konstytucji RP/. Podobnie jest w większości krajów europejskich. „Zasada świeckości” czyli radykalny rozdział występuje jedynie we Francji i w Słowenii. W większości krajów Europy obowiązuje przyjazny rozdział Kościoła i państwa, co jest podstawą zagwarantowanej konstytucyjnie współpracy między nimi. Sprawy ważne dla obu stron są regulowane na drodze dwustronnych układów lub konkordatu. Pomoc finansowa państwa jest korzystna dla obu stron i umożliwia Kościołowi zaangażowanie społeczne. Dotyczy też troski o zabytki kultury narodowej o ogromnej wartości, których konserwacja i remontowanie przekracza możliwości Kościoła. Można tutaj wymienić prowadzenie szkół, zakładów opiekuńczych, pracę kapelanów, którzy służą katolikom w szpitalach, wojsku, zakładach karnych itp. Każde państwo, w którym żyje duża lub przeważająca społeczność katolików musi docenić Kościół jako doniosły czynnik stabilizacji społecznej. Taki układ stosunków między państwem i Kościołem wynika również z zasad nauki społecznej Kościoła. Zasada autonomii wspólnoty politycznej i religijnej na Soborze Watykańskim II została uznana za najbardziej właściwy model funkcjonowania Kościoła w warunkach współczesnego demokratycznego państwa. Ta zasada została również przyjęta w Konkordacie oraz w Konstytucji RP. Konkordat zawarty między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską w artykule 1 stwierdza: „ Państwo i Kościół katolicki są – każde w swej dziedzinie niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego”. Podobnie orzeka Konstytucja RP w art. 25 ust.3. Konstytucja zarazem gwarantuje równouprawnienie wszystkich wyznań oraz bezstronność państwa „w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych”.
Co wynika z przyjęcia zasady autonomii państwa i Kościoła?
Przede wszystkim przyjęcie tej zasady pozwala na niezależność, samodzielność, nieingerencję, możliwość kierowania się własnym prawem. Oznacza też wycofanie się Kościoła z bezpośredniego udziału w polityce. Np. Kościół nie tworzy własnej partii. Natomiast pozostaje na płaszczyźnie metapolityki, tzn. formułowania ogólnych zasad i reguł. Przyjęcie zasady bezstronności religijnej i światopoglądowej państwa / a nie świeckości/ umożliwia obecność religii w życiu publicznym. Wolność sumienia i religii, którą zapewnia art. 53 Konstytucji RP gwarantuje np. prawa rodziców do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania religijnego i moralnego zgodnie z ich przekonaniami. Przyjęcie tej zasady jest podstawą obecności katechezy w szkołach. Jednak udział w katechezie jest dobrowolny i nie narusza prawa niewierzących do wyznawania poglądów ateistycznych. Obecność nauczania religii w szkole nie jest w żadnym razie wtargnięciem na obcy teren, lub „zawłaszczaniem terenu państwa” przez Kościół, lecz wynika z przyjętych zasad ładu demokratycznego i poszanowania wolności religijnej. Z przyjęcia zasady wolności sumienia i religii wynika także prawo do korzystania przez ludzi wierzących z dostępu do praktyk religijnych. Państwo jako gwarant tej zasady ma obowiązek umożliwienia dostępu do posług religijnych na terenie instytucji np. więzienia, szpitale, wojsko. Obecność symboli religijnych jak krzyże w przestrzeni publicznej wynika również z bezstronności państwa oraz z poszanowania przekonań religijnych obywateli. Znalazło to wyraz w wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu odnośnie obecności krzyża we włocławskiej szkole. Odnosząc się do zarzutów sygnalizowanych na wstępie należy podkreślić, że obecność Kościoła w życiu publicznym, katecheza w szkole, posługa i obecność kapelanów w różnego rodzaju instytucjach, także finansowanie renowacji zabytków – skarbów narodowego dziedzictwa wynika z przyjętych ustaleń i aktów prawnych i nie narusza suwerenności państwa.