Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Publikacje polecane

Uczmy się historii i bądźmy dumni z Polski!

"Wiedzę historyczną zdobywa się patrząc na epokę, na pozycję Polski w Europie" - mówi Wiesław Johann.

Stefczyk.info: Mamy dziś w szkołach maturę z historii, różne konkursy, olimpiady historyczne. Po co kolejna rzecz w postaci matury z historii?

Sędzia Wiesław Johann: Po pierwsze: Towarzystwo Patriotyczne Jana Pietrzaka założyło sobie popularyzację wiedzy historycznej, także w tym wymiarze edukacyjnym. Szeroka wiedza historyczna jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Natomiast, trzeba wziąć pod uwagę, jakie są programy szkolne i jak się ogranicza w szkołach maturę. Z własnego doświadczenia to wiem: wielokrotnie rozmawiałem z własnymi studentami, których wiedza historyczna jest po prostu zerowa. Wydaje mi się, że osoby podchodzące do matury z historii są wyjątkami. Matura z Orłem Białym jest kolejną próbą, kolejnym sposobem rozpowszechnienia podstawowej wiedzy o historii Polski. Nam chodzi o o takie zaangażowanie ludzi, aby głębiej zainteresowali się naszą historią. Stad są te wykłady o historii Polski.

Mówi pan, że wiedza historyczna nikomu nie zaszkodziła, a w takim razie w czym może pomóc? Prof. Nowak postawił ostatnio taką tezę, że bez znajomości literatury i historii nie możemy krytycznie recenzować rzeczywistości.


Najprostszą metodą nauczania historii jest wykucie się dat. A nie na tym polega wiedza historyczna. Ją zdobywa się przede wszystkim patrząc na epokę, na pozycję Polski w Europie. Ważne jest znaczenie Polski, nie tylko w sensie politycznym, ale gospodarczym. Takim przykładem obecności Polski w Europie jest Rzeczpospolita Obojga Narodów – to miało znaczenie militarne, polityczne, gospodarcze, ale przede wszystkim społeczne i kulturowe. Trzeba o tym pamiętać, a nie zachwycać się, że Polska sięgała od morza do morza. Nie można traktować historii tylko w wymiarze dat czy pewnych wydarzeń. To ma znacznie szerszy aspekt.

Jakby miał pan krótko zachęcić uczniów, studentów, nauczycieli aby się zaangażowali w tę inicjatywę, to co by im pan powiedział?

Sprawa polega na tym, że patrzymy na siebie jako na obywateli, którzy nie za bardzo znają swój kraj, chociażby historię. Powiedziałbym im: poznaj swój kraj! Poznaj swoich przodków! Poznaj swoją historię! Warto się dowiedzieć jak się budowały mechanizmy funkcjonowania naszego państwa, kim byli nasi przywódcy, że wielu wybitnych dowódców w historii Europy to byli Polacy... To wszystko trzeba znać. Powinniśmy uczestniczyć we wszystkim co jest związane z Polską i Polakami. Trzeba być dumnym z tego, że jest się Polakiem. Jak się jest za granicą nie można chować głowy w piasek. Uczmy się historii, poznawajmy ją i bądźmy dumni z naszych przodków!

za:www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/uczmy-sie-historii-i-badzmy-dumni-z-polski,9836885000#ixzz2t8mYowJ6

Copyright © 2017. All Rights Reserved.