Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Komentarze i pytania

Przestarzałe, ale nieszczególnie zawodne

Jak ocenia Pan stan samolotów Tu-154M Lux służących polskim VIP-om?
Ze Sławomirem Kasjaniukiem, redaktorem portalu Lotniczapolska.pl, rozmawia Marcin Austyn - Wbrew temu, co się mówi, samoloty te nie są aż tak stare i wysłużone. One zostały wyprodukowane w 1990 roku - jak na samolot tego typu nie jest to bardzo dużo. Owszem, tupolewy są przestarzałe technologicznie, są też głośne i nieekonomiczne.

Jednak 20 lat to czas, po którym te maszyny musiały przejść poważne remonty...
- Kiedy minął ten niemal dwudziestoletni okres użytkowania, czekano na decyzję Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie przeprowadzenia remontu samolotów. Jedna z maszyn - z numerem 101 - z powodu zakończenia resursu od stycznia 2009 roku nie wykonywała lotów, i w maju, po rozstrzygnięciu przetargu, lotem technicznym została przebazowana do rosyjskiej Samary na remont. Samolot powrócił w grudniu ubiegłego roku, dzień przed Wigilią. Wówczas do Samary poleciał drugi Tupolew z numerem 102. Samolot, który wrócił w ubiegłym roku, przeszedł generalny remont, łącznie z naprawą silników, przedłużeniem resursu technicznego i modyfikacją. Warto zaznaczyć, że był to jego trzeci remont generalny. Samolot mógł więc ponownie wykonywać loty. Zanim jednak zabrano na jego pokład VIP-ów, użytkownik samolotu, którym jest 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, zgodnie ze swymi procedurami (a są one dość restrykcyjne) po dokładnym sprawdzeniu dopuścił samolot do użytku, w tym także do lotów z najwyższymi przedstawicielami naszej władzy. Prezydent, premier i marszałkowie Sejmu i Senatu RP to osoby, które nie mogą latać każdym samolotem. W "specpułku" do ich transportu służą Tu-154 oraz Jak-40, i oprócz śmigłowców W-3 oraz Bell to są właśnie te maszyny, którymi można przewozić osoby pełniące najważniejsze funkcje w państwie.

Prezydencki tupolew, przynajmniej teoretycznie, powinien być w pełni sprawny?

- Ten samolot powinien być w dobrym stanie technicznym. On niedawno wrócił z remontu. Oczywiście nie wiemy, jak został on wykonany, ale samolot został przez pułk dopuszczony do lotów z VIP-ami, a to znaczy, że nie wykryto problemów związanych z przeprowadzonym remontem.

Może samoloty należało wymienić?


- Jeśli mówimy tu o samolotach dla VIP-ów, to już z samych powodów reprezentacyjnych należało to uczynić. O tym mówi się od kilkunastu lat, a kolejni szefowie rządów podają kolejne terminy graniczne wymiany floty w "specpułku". Te samoloty są głośne, co jest problemem na niektórych lotniskach, i w wielu przypadkach, gdyby tupolewy nie były samolotami wojskowymi, mogłyby mieć z tym problem. Jak już wspomniałem, są one nieekonomiczne, co nie jest dla nas korzystne i nie jest to nowoczesna technologia. Na pewno nowe samoloty byłyby dla VIP-ów odpowiedniejsze. Nie można jednak powiedzieć, że są to szczególnie zawodne i niebezpieczne samoloty.

Jednak kilka usterek pamiętamy...

- Tak, ale tupolewy te ze względu na szczególne zadania były na celowniku mediów i każda, nawet drobna ich usterka sprawiała, że prasa natychmiast informowała, iż rządowy "Tu" znowu się zepsuł. Obiektywnie rzecz biorąc, tych usterek nie było aż tak dużo. A samolot z VIP-em nie poleci nawet po wykryciu mało istotnej usterki.

Dziękuję za rozmowę.

za: NDz z 12.4.10 (kn)

Copyright © 2017. All Rights Reserved.