Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Radio Maryja z ponad dwukrotnie wyższą słuchalnością niż w badaniu Radio Track

Radio Maryja ma ponad dwukrotnie wyższą słuchalność, niż wynikało z badania Radio Track. Potwierdza to najnowsze badanie Krajowego Instytutu Mediów.

To pierwsze badanie słuchalności radiowej przeprowadzone przez Krajowy Instytut Mediów, powołany decyzją przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jego wyniki w niektórych przypadkach znacząco różnią się od wyników badań Radio Track – od lat przeprowadzanych przez Kantar Polska. Tak jest chociażby w przypadku słuchalności Radia Maryja.

– Według badań Kantaru to jest 1,5, a z Krajowego Instytutu Mediów – 3,4. Czyli jest to znaczący wzrost, bo o 166 proc. – wskazał prof. Janusz Kawecki, członek KRRiT.

Badania Radio Track nadzorowane były przez cztery największe grupy radiowe działające na rynku komercyjnym: Radio RMF FM, Radio ZET, Grupa Agora oraz Grupa Radiowa Time, czyli rozgłośnie radia Eska.

– W mojej ocenie było to ewidentnie badanie rozpoznawalności danej marki, a nie badanie rzetelnej słuchalności. Stacje małe, lokalne, społeczne, nadawcy społeczni byli na straconej pozycji w tym badaniu – oceniła dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Jak wskazała dr Jolanta Hajdasz, kontrowersje budzi m.in. obrana metodologia badania.

– Biorąc pod uwagę liczbę rozgłośni koncesjonowanych w Polsce – to jest ponad 200 różnego rodzaju stacji – z ilością rozmów, które wykonywano miesięcznie (było ich około siedmiu tysięcy), stawia to pod znakiem zapytania wiarygodność tych badań – mówiła dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Dlatego też ankieta opracowana przez KIM w porównaniu z tą, którą wykorzystuje Kantar, wygląda nieco inaczej.

– Można powiedzieć, że obszar czy ankietowani objęci badaniami KIM, to jest większy zbiór, bo nie ograniczono się do 75. roku życia ankietowanych, tylko (wybrano metodę – przyp. red.) od 15. roku życia w górę – wyjaśnił prof. Janusz Kawecki.

Badanie Krajowego Instytutu Mediów w formie wywiadów telefonicznych w ciągu roku ma objąć 150 tys. respondentów.

– Badania KIM są nakierowane przede wszystkim na odbiór danych programu mediowego, czyli także zwrócenie uwagi i uwzględnienie tego, co określamy misyjnością mediów – tłumaczył członek KRRiT.

To nowa jakość na rynku – zauważyła dr Jolanta Hajdasz.

– Nowe badanie spowoduje, że także badanie Radio Track, które jest tak ulubionym badaniem dla reklamodawców, będzie musiało dostosowywać swoje standardy do bardziej obiektywnych, naukowo weryfikowalnych zasad – dodała dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Które – jak zaznaczyła dr Jolanta Hajdasz – nie będą opierały się na preferowaniu rozgłośni komercyjnych.

za:www.radiomaryja.pl

Copyright © 2017. All Rights Reserved.