Nowości na stronie
- Modlitwy do NMP od Cudownego Medalika i łaski płynące przez Cudowny Medalik Niepokalanej
- Jan Galarowicz- Kanonizacja proroka. To już 10 lat
- Ks.dr Waldemar Kulbat-Nawrócenie na łożu śmierci
- Tomasz Bieszczad - Poligon świata i pokój serca
- Krzysztof Nagrodzki-Skąd to pisanie (2). Z listów do przyjaciół. I znajomych
- Reforma traktatów. Saryusz-Wolski: Ma być jak w II Cesarstwie Niemieckim - Prusy i reszta małych księstw
- Wydarzenie, które do dziś jest symbolem narodowej zdrady. 27 kwietnia 1792 roku zawiązano konfederację targowicką
- Węgry: w Budapeszcie konferencja środowisk narodowo-konserwatywnych
- Cenckiewicz mocno komentuje decyzję prokuratury koalicji 13. grudnia ws. Duszy, Noska i Pytla
- Wolne niedziele. Abp Skworc: Brońmy humanistycznego kodu kulturowego
red. Krzysztof Nagrodzki
Przyszedł czas, aby krótko ze względu na porę - przekazać słowa szacunku, wdzięczności, ba- nawet podziwu za wytrwałość, tym wszystkim, bez których to spotkanie nie zaistniałoby, bądź nie miałoby takiego wymiaru.
Zatem, przede wszystkim, kłaniamy się nisko, z najgłębszym szacunkiem naszym pasterzom, którzy zainspirowali, inspirują oraz udzielają różnego wsparcia dla tych konferencji. Jesteśmy umacniani stałym patronatem honorowym JE Księdza Arcybiskupa Władysława Ziółka Metropolity Łódzkiego, Pani Wojewody i Pana Prezydenta miasta Jerzego Kropiwnickiego. W tym roku patronatu i wsparcia udzielił również Pan Marszałek Województwa Łódzkiego.
Ks. prof. Waldemar Chrostowski
Punktem wyjścia refleksji nad polityką kompromisu w dialogu religijnym1 powinno być przypomnienie, czym jest dialog religijny oraz czym jest kompromis. Właściwie pojęty dialog religijny urzeczywistnia się na trzech poziomach: 1. wszechstronne poznawanie partnera tak, jak rozumie on i postrzega siebie, oraz ukazywanie mu swojej tożsamości w taki sposób, by jak najpełniej mógł poznać tych, z którymi wchodzi w dialog; 2. uszanowanie partnera w jego odmienności oraz pozyskanie szacunku dla siebie i swoich przekonań; 3. nawiązywanie i rozwijanie współpracy wszędzie tam, gdzie to możliwe, potrzebne i owocne. Na każdym z tych poziomów dochodzą do głosu rozmaite uwarunkowania i uwikłania, których przezwyciężanie bywa bardzo trudne.
Modlitwa Anioł Pański
-JE ks. bp dr Adam Lepa,
JE ks biskup dr Adam Lepa
Nasza konferencja poświęcona „Granicom kompromisu" dobiega końca. Należy do tych spotkań, na które się czeka i o których się mówi; choć zarówno w jej głównym tytule, jak i w tytułach wykładów nie ma cienia sensacji, czy sformułowań o charakterze komercyjnym. Zainteresowanie konferencją płynie przede wszystkim z aktualności podjętego tematu, rzetelności jego prezentacji a przede wszystkim ze względu na nazwiska prelegentów.
Dziś w Polsce wręcz nagminnie handluje się kompromisami, żeby za ich pośrednictwem ująć społeczeństwo, które kokieterię władzy coraz łatwiej przyjmuje za dobrą monetę. Ułatwia to dający znać o sobie chaos medialny. Dlatego temat kompromisu należy traktować jako szczególnie ważny i aktualny.
prof. dr hab. Piotr Jaroszyński
Współcześnie słowa takie jak „dialog", „negocjacje", „konsensus", „kompromis", pojawiają się bardzo często i są swoistym znakiem rozpoznawczym. Jeżeli ktoś nie umie negocjować, czy nie zgadza się na kompromis, to jest człowiekiem zacofanym, ciemnym, właściwie bez cywilizacji. Natomiast jeżeli jest to człowiek, który negocjuje, dochodzi do konsensusu czy do kompromisu, jest człowiekiem nowoczesnym, cywilizowanym, człowiekiem przyszłości.
red. Marian Miszalski
Kompromis międzypokoleniowy a suwerenność państwa polskiego
Można spojrzeć na naród jak na sztafetę pokoleń, która przekazuje sobie w toku historii pewien zespól wartości moralnych, politycznych czy instytucjonalno-prawnych. Każde nowe pokolenie modyfikuje ten przekaz, uszczupla go lub wzbogaca, ale dopóki szanuje jego podstawowy kanon - można mówić o „międzypokoleniowym kompromisie" jako realnym procesie historycznym, a nie tylko poetyckiej metaforze.
Przekroczenie granic tego kompromisu następuje, sądzę, wówczas, gdy pochopnie, lekkomyślnie lub powodowani nieczystymi intencjami odrzucamy pewne wartości tego kanonu, bez dostatecznej pewności, że obejdziemy się bez nich w przyszłości.
Jedną z takich niekwestionowanych wartości, jakie przekazywały nam minione pokolenia Polaków, jest suwerenność państwa.
red. Zdzisław Szczepaniak
Widok z boku, czyli... śladami Nadziei
Było to w pierwszych dniach stanu wojennego. W redakcji „Dziennika Łódzkiego" realizowano właśnie wytyczne komitetu łódzkiego PZPR (oraz stosownej komórki SB) nakazujące usunięcie z redakcji groźnego i nie zasługującego na zaufanie „wron" elementu dziennikarskiego. Ja również znalazłem się w tym zacnym gronie, ale zanim opuściłem miejsce pracy, w którym spędziłem prawie 20 lat, podszedł do mnie ówczesny redaktor naczelny i z nieudawanym współczuciem powiedział:
- Naprawdę mi przykro, że nie będziesz już dziennikarzem...
Wzruszyłem się, ale nie na tyle, by zaaprobować jego punkt widzenia. Toteż w odpowiedzi, i z równie nieudawaną pewnością, wyprowadziłem szefa z błędu:
- Mylisz się. Ja tylko nie będę redaktorem w twojej gazecie, ale dziennikarzem zostanę do końca życia...
red. Piotr Pałka
Przyznam, że po wysłuchaniu kilku pierwszych wystąpień postanowiłem, że całkowicie zmienię formułę swojej wypowiedzi i w pierwszej kolejności odniosę się nieco do tego, co już zostało powiedziane. W drugiej zaś, jako że jestem tutaj jedynym przedstawicielem mediów internetowych, można powiedzieć „mediów nowej fali", spełnię swój niepisany obowiązek i powiem kilka słów o tym, jak internet może wpływać na podejście dziennikarzy do zawodu. A także: jakie korzyści będą z tego powodu mieli odbiorcy mediów. Oczywiście ze względu na ograniczony czas wystąpienia, jedynie zasygnalizuję pewne problemy.
red. dr inż. Antoni Zięba
Najczcigodniejszy Księże Biskupie! Szanowni Zebrani!
(spisane z nagrania)
Najczcigodniejszy Księże Biskupie! Szanowni Zebrani!
Moje zadanie jako obrońcy życia jest w tym przypadku banalnie proste. Już poprzednicy wskazali, że w dziedzinie obrony życia nie ma żadnego miejsca na kompromisy (oklaski), czy to w klasycznie pojętej aborcji, czy to w eutanazji, czy teraz w procedurze in vitro. Bardzo dziękuję księdzu infułatowi Ireneuszowi Skubisiowi za przypomnienie historii cenzury; ja miałem jedno charakterystyczne doświadczenie z tym urzędem. Pod koniec komunizmu - około 1986-7 roku, na zlecenie Kurii Metropolitalnej w Krakowie, chciałem uzyskać zgodę na opublikowanie w trzech tysiącach egzemplarzy plakatu ze zdjęciem dziecka trzy miesiące od poczęcia z podpisem: „Człowiek. Dziecko. 3 miesiące od poczęcia." Nawet nie było „Nie zabijaj". W pierwszym podejściu nie uzyskałem zgody cenzury.
red. Janusz Janyst
Moje krótkie wystąpienie dotyczyć będzie sztuki. Wyszedłem z założenia, że i tej - ważnej przecież w naszym życiu - dziedzinie warto poświecić na naszej konferencji uwagę. Jako punkt wyjścia a zarazem ...punkt dojścia tego, co powiem, traktuję twierdzenie, że wolność - także właśnie wolność w sztuce - nie jest nieograniczona, nie jest bezwzględna. Taki pogląd towarzyszył zresztą dziejom myśli ludzkiej i dopiero dziś sytuacja wyraźnie się pod tym względem zmieniła.
Na początek parę cytatów, swobodnie zresztą dobranych.
Musimy być niewolnikami praw, abyśmy byli wolni - twierdził Cyceron.
Tylko głupcy nazywają swawolę wolnością - pisał Tacyt.
Duszą wolności jest rozum - konstatował Gottfried Wilhelm Leibniz.
Wolność to zdolność do samodyscypliny - był zdania Georges Clemenceau.
prof.dr hab. Tadeusz Gerstenkorn
Jak to jest z granicami kompromisu ?
Według oficjalnych relacji w sejmie ustalono kompromisową formułę rezolucji odnoszącej się do sprawy Katynia. Nie sądzę, aby parlamentarzystom nie była znana dokładna definicja pojęcia „zbrodni wojennej" i „zbrodni ludobójstwa". Umożliwiało to zatem dokładne określenie czym była zbrodnia dokonana przez bolszewików na polskich oficerach, jeńcach wojennych po agresji Związku Radzieckiego na Polskę. Wybrano jednak kompromisowe rozwiązanie w określeniu tego czynu kierując się tzw. poprawnością polityczną. Co znaczy słowo „kompromisowy", czym właściwie jest „kompromis"?
Ks. inf. dr Ireneusz Skubiś
Oblicza wolności słowa.
Doświadczenia redaktora "Niedzieli" z cenzurą.
„Oblicza wolności słowa” – to dzisiaj temat dla nas bardzo ważny. Powinien być często podejmowany, bo człowiekowi wolność została dana, ale i zadana – jak to podkreśla Jan Paweł II. Jednocześnie wolność słowa może być zagrożona nawet w czasach, o których mówi się, że są czasami wolności. Słowo może być zniewolone, jakby zakute w kajdany ideologii, np. mających na celu dobrobyt określonych grup społecznych.
red. Jan Maria Jackowski
Osoba, rodzina, rodzina rodzin, rodzina narodów
Sprawą o ważnym znaczeniu jest oczyszczanie zmąconej wody życia publicznego i przywracanie moralnego ładu w życiu publicznym. Tworzenie zdrowej opinii publicznej jest nieodzownym warunkiem ochrony człowieka i wspólnoty lokalnej, społecznej i narodowej, w której żyjemy na co dzień. Problemem Polski jest nie tylko to, że są ludzie, którzy podważają społeczne zdrowie moralne, tożsamość narodową, walczą z krzyżem czy podejmują jeszcze inne działania tego rodzaju, ale również fakt, że do uprawiania swojego procederu posługują się kamuflażem, który utrudnia jego identyfikację, ocenę i zajęcie stanowiska.
red. Bronisław Wildstein
Między prawdą a odpowiedzialnością, czyli dziennikarz na kulturowej wojnie.
Czcigodni Księża Biskupi, Szanowni Państwo,
Bardzo słusznie prowadzący zwrócili uwagę, że teraz nastąpi zasadnicza zmiana tonu i sposobu wypowiedzi. Ponieważ wcześniej słyszałem bardzo poważne, filozoficzne i teologiczne wykłady, a ja przyjechałem z garścią ogólnych impresji i uwag, więc czuję się troszkę zażenowany. Ale cóż, będą Państwo mieli wielość materii.Ks. dr Aleksander Posacki SJ
Granice kompromisu w chrześcijańskiej wierze (idolatria, bluźnierstwo, profanacja)
Drodzy księża Biskupi, Ekscelencje, drodzy Księża, drodzy Państwo... Moje wystąpienie traktuję jako wprowadzające, tak by w świetle teologii ocenić niektóre problemy, niektóre zagrożenia, ale też zastanowić się nad tym, co jest zgodne z tematem tej Konferencji, nad granicami kompromisu - w wymiarze wiary chrześcijańskiej.red. Krzysztof Nagrodzki
Referat wprowadzający sekretarza Zarządu Oddziału Łódzkiego KSD, koordynatora zespołu organizacyjnego konferencji
- red. Krzysztofa Nagrodzkiego
Granice kompromisu, granice wolności
Najczcigodniejsi Księża Biskupi! Szanowny Panie Prezydencie! Czcigodni Kapłani i Siostry! Znakomici prelegenci! Drodzy Państwo, którzy przyjęliście zaproszenie na trzecią Konferencję organizowaną przez nasz – Łódzki Oddział Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy – dziękujemy za Państwa obecność.
Tradycyjnie ciepło witam Koleżanki i Kolegów dziennikarzy, których praca i których postawy wobec prawdy mają tak wielki wpływ na kształtowanie opinii publicznej, a w efekcie znaczący współudział w formowaniu człowieka, rodziny, społeczeństwa, narodu, cywilizacji. I jeżeli dostrzegamy – bo jakże zamykać oczy na realia – że wbrew kolportowanym obiegowym hasłom o wolności wypowiedzi, ta sfera poddawana jest szczególnie starannemu oglądowi i ukierunkowanemu nadzorowi – to powinniśmy się zgodzić, że powinna być granica której nie godzi się przekraczać.
Granica – jakby to nie zabrzmiało...egzotycznie - przyzwoitości. Granica- jakby to nie zabrzmiało... odlegle - wolności.
Słowo od Prezesa ZG Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy
Słowo od Prezesa ZG Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy - ks. Bolesława Karcza.
Ekscelencjo,
Drodzy Organizatorzy z Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy oddziału w Łodzi, Szanowni Prelegenci i wszyscy Uczestnicy tejże konferencji.
Wielkim uznaniem cieszą się już coroczne ogólnopolskie konferencje w Łodzi pod znaczącym tytułem Dziennikarz – między prawdą a kłamstwem. Dzisiaj podejmowane jest bardzo ważne zagadnienie, a mianowicie - Granice kompromisu.
Słowo od Prezydenta m. Łodzi dr. Jerzego Kropiwnickiego
Słowo od Wojewody Łódzkiego
Szanowny Panie Przewodniczący,
Składam na ręce Pana Przewodniczącego serdeczne podziękowania za zaproszenie do udziału w III edycji Ogólnopolskiej Konferencji pt. „Granice kompromisu", która odbywa się w ramach cyklu spotkań „Dziennikarz - między prawdą a kłamstwem". Nie mogąc osobiście uczestniczyć w tym istotnym społecznie wydarzeniu, przekazuję zespołowi organizacyjnemu słowa uznania za wytrwałość w propagowaniu czystości etycznej, rzetelności oraz ukazywaniu przez środowisko mediów prawdy i faktów.
red.Zygmunt Chabowski - Przewodniczący Oddziału Łódzkiego KSD
red. Zygmunt Chabowski - Przewodniczący Oddziału Łódzkiego KSD
Witam serdecznie uczestników naszej Konferencji: Arcybiskupa Łódzkiego, księdza Arcybiskupa Władysława Ziółka, dziękując mu za przewodniczenie porannej Mszy św. i za homilię, witam księdza Biskupa Adama Lepę - naszego mentora i pomysłodawcę Konferencji, witam również wszystkich kapłanów zaprzyjaźnionych z nami i członków KSD. W sposób szczególny chcę powitać reprezentującą Zarząd Główny i naszego nieobecnego Przewodniczącego - księdza Bolesława Karcza - Panią Stefanię Golanię.
Słowo od JE ks. abpa dr. Władyslawa Ziółka
Słowo od JE ks. abpa dr. Władyslawa Ziółka
Metropolity Łódzkiego, Patrona Honorowego konferencji, na rozpoczęcie spotkania.
Trzecia Ogólnopolska Konferencja Dziennikarz między prawdą a kłamstwem organizowana przez Oddział Łódzki Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy postawiła sobie niewątpliwie ambitne zadanie obierając w tym roku za temat „Granice kompromisu”. To ostatnie słowo wyraża bowiem umiejętność w dzisiejszym świecie uznawaną za niezwykle potrzebną począwszy od życia małżeńskiego i rodzinnego, poprzez szkołę i życie zawodowe, aż po społeczne i polityczne, w którym kompromis można by nawet określić mianem swego rodzaju sztuki, czy nawet cnoty. Konieczność kompromisu nie omija oczywiście zawodowego życia dziennikarza. Co więcej wydaje się tam szczególnie mocno zaznaczać. Na przykład trzeba iść, choć niechętnie, na kompromis mając do dyspozycji zebrany i opracowany materiał, kiedy można uzyskać znacznie mniej miejsca czy czasu na przedstawienie sprawy, niż uznaje się to za konieczne. A co powiedzieć, gdy oczekiwania redakcji idą w innym kierunku niż sami to odczuwamy…?
Homilia JE ks. abpa dr.Władysława Ziółka
Homilia JE ks. abpa dr. Władysława Ziółka
-wygłoszona podczas Mszy św. przed konferencją.
Treść dzisiejszych czytań mszalnych nie została specjalnie dopasowana do rozpoczynającej się właśnie Konferencji. Jako uczestnicy tej liturgii weszliśmy po prostu w rytm czytania słowa Bożego, jaki Kościół przeznaczył na dzień dzisiejszy. A jednak, nie można chyba oprzeć się wrażeniu, że to, co usłyszeliśmy przed chwilą jest biblijnym komentarzem do tematu obecnego spotkania, nad którym pochylą się jego uczestnicy. Zarówno bowiem w liście św. Pawła, jak i w nauczaniu Jezusa jest dziś mowa o kompromisie.
JE ks.bp dr Adam Lepa: KOMPROMIS – JAKI?
Słowo JE Biskupa Adama Lepy, skierowane do uczestników konferencji poprzez folder.
Bp Adam Lepa: KOMPROMIS – JAKI?
Jest to trzecia z kolei refleksja nad dylematem ludzi mediów „prawda czy kłamstwo?” Tym razem intelektualny spór będzie dotyczył „granic kompromisu”. Zarówno organizatorzy konferencji jak i zaproszeni goście podejmą próbę odpowiedzi na pytanie, co powinno wyznaczać granice ważnych kompromisów człowieka.Podkategorie
III Ogólnopolska Konferencja KSD
Podczas pierwszej konferencji z cyklu „Dziennikarz – miedzy prawdą a kłamstwem” chcieliśmy wyeksponować pojęcie „prawdy”, dewastowanej przez kombinacje myślowe, zwane umownie filozofią. Chcieliśmy przypomnieć czym prawda jest i jak powinien, jak może, wykonywać swój obowiązek w wierności prawdzie dziennikarz.
Na ubiegłorocznym etapie rozważań dotknęliśmy podstawowej prerogatywy człowieczeństwa - godności. Godności przynależnej każdemu z samej racji istnienia. Godności poddawanej rozlicznym zranieniom, zbrukaniu przez fałszywe ideologie, zwodzenia, nieprawości czynione również pod płaszczykiem prawa stanowionego w tak niszczącym procesie, iż w pewnym momencie człowiek staje się autodestruktorem.
Na trzecim spotkaniu przychodzi, w sposób naturalny ,zastanowić się, gdzie są rubieże, które w obronie prawdy, wiary, w obronie godności, w obronie cywilizacji, w obronie człowieczeństwa przekraczać nie wolno. Gdzie są granice kompromisu?...
Organizatorzy